۳۰ مرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۳۶

به آتش کشیدن مسجدالاقصی/

جعل هویت و تخریب؛ تلاشهایی مذبوحانه برای سیطره بر مسجدالاقصی

جعل هویت و تخریب؛ تلاشهایی مذبوحانه برای سیطره بر مسجدالاقصی

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه:‌ مسجدالاقصی محل معراج پیامبر اسلام(ص) و قبله اول مسلمانان است و به همین دلیل نیز از اهمیت و جایگاه تاریخی رفیعی برخوردار است که سالهاست صهیونیستها برای تصرف آن اقدامات متعددی نظیر جعل هویت دارند.

شهر قدس از قدیمی ترین شهرهای تاریخی و مهد سه دین آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام است و قدمتی بالغ بر 45 قرن دارد .

شهر قدس به اورشلیم نیز معروف بود، در سال 1409 قبل از میلاد شهر توسط حضرت داوود (ع) فتح شد و شهر داوود نام گرفت و پایتخت شد. در دوران سلیمان شکوفایی و معماری بسیاری در این شهر رخ داد .

طی سالهای 330 تا 636 میلادی قدس به شهر " ایلیا" معروف بود و دین مسیحیت دین رسمی برای امپراطوری بیزانسها به شمار می رفت .

در سال 15 هجری، عمربن خطاب که از خلفای راشدین بود دستور داد مسجدی در ضلع جنوبی قدس بر ویرانه های حرم شریف بسازند. 

به تدریج و در دورانهای مختلف این مکان گسترش یافت و مکانهای دیگری نیز به آن اضافه شد بطوری که این مکان مقدس شامل مسجدالاقصی، قبه الصخره با گنبد طلایی آن و صحن‌ها و ساختمانهای پیرامون آن است که در کل 14 هکتار بوده و بر فراز کوه موریا قرار دارد.

این مکان 14 دروازه از جمله درهای اسباط، حطه، شرف‌الانبیا، ناظر، نو، قطانین، مطهره، سلسله، مغربیان و دروازه طلایی، اتاق‌های متعدد، 8 چاه در صحن قبه الصخره و 17 چاه در حیاط مسجدالاقصی و 4 گلدسته را نیز شامل می شود.

اهمیت و ارزش قدس برای مسلمانان به این است که 17 ماه قبله بود و تا زمانی که به خواست حضرت محمد(ص) و اراده پروردگار قبله به سمت کعبه تغییر جهت داد، مسلمانان به سمت مسجدالاقصی اقامه نماز می کردند .

درهای مسجد در زمان امویها از طلا و نقره پوشیده شده بود، اما به فرمان ابوجعفر منصور صفحات طلا و نقره را کنده، به دینار تبدیل و به مصرف مسجد رساندند.

وجه تسمیه مسجدالاقصی

مسجدالاقصی نامی اسلامی است ، در آیه اول سوره اسراء به وضوح از آن یاد کرده است: سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ؛ منزه است آن [خدایى] که بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى که پیرامون آن را برکت داده‏ایم سیر داد تا از نشانه‏هاى خود به او بنمایانیم که او همان شنواى بیناست . 

اسم الاقصی یعنی دورتر یعنی مسجدی که دورتر است که در مقایسه با مسجدالحرام و مسجدالنبی در مکه و مدینه دورتر بوده است.

آتش‌سوزی مسجدالاقصی

21 آگوست 1969 رژیم صهیونیستی اعلام کرد یک فرد دیوانه به نام "دنیس مایکل روهان" مسجدالاقصی را به آتش کشیده است.

گرچه صهیونیستها اعلام کردند که این فرد استرالیایی و یک مسیحی دیوانه بود اما برخی منابع معتبر نیز بر این عقیده هستند که وی یک یهودی توریست بود و از لحاظ سلامت عقلی نیز هیچ مشکلی نداشت. همچنین آثار حریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خارج آن و از یکی از پنجره‌های مشرف به درب ‌المغاربه (که اسراییلیها آن را منهدم کردند) کمک کرده اند .

در این آتش‌ سوزی منبر صلاح ‌الدین ایوبی، مسجدعمر، محراب ذکریا، مقام الاربعین، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستونها و ایوانها و تزئینات سقفی بر سطح مسجد فرو ریخت.

دو ستون اصلی که گنبد روی آن استوار بود و اجزایی از گنبد داخلی که مزین بود، محراب و دیوارهای جنوبی، پوشش مرمری و 48 پنجره گچی، شیشه‌های رنگی و فرشها، سوره اسراء که با کاشیهای معرق و تذهیب شده نوشته شده بود و از بالای محراب به سوی شرق امتداد داشت و بسیاری از تزئینات و آیات قرآنی طی این آتش‌سوزی از بین رفت.

مهمترین بخشهای مسجدالاقصی

مسجد قبله ای: این مسجد اغلب به اشتباه به عنوان مسجدالاقصی نام برده می شود، ‌در واقع بخش جنوبی مسجدالاقصی است که دارای قبه ای سربی بوده و نمازخانه اصلی مردان محسوب می شود.

این مسجد رو به روی قبله قرار دارد که در زمان عمر بن خطاب در دوران فتوحات اسلامی به دنبال آن فتح قدس در سال 15 هجری ( 636 میلادی) بنا شد که طول آن از داخل 80 متر، عرض آن 55 متر است که گنجایش 5 هزار و 500 نمازگزار را داراست.

قبة الصخره: قبه الصخره ساختمانی 8 ضلعی با گنبدی طلایی است که در قلب مسجدالاقصی واقع شده و از قدیمی‌ترین و بزرگترین آثار معماری اسلامی این مجموعه است . 

21 آگوست روز جهانی مسجد

در سی امین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از 7 تا 9 خرداد سال 1382 در تهران برگزار شد، نامگذاری روزی به نام روز جهانی مسجد مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد از 21 آگوست هر سال، که مصادف با خاطره به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط تندروهای صهیونیست است، به مدت یک هفته، "هفته جهانی مساجد" اعلام شود .

صهیونیستها در تلاش برای تسخیر مسجدالاقصی 

صهیونیستها در حال حاضر تلاشهای متعدد و متنوعی برای سیطره بر قدس و البته مسجدالاقصی دارند. شهرک سازی در قدس، حفر تونلهای وسیع و عمیق در بخش زیرین مسجدالاقصی به منظور تسلط و احاطه به این مکان بخشی از این اقدامات است .

اقداماتی که با سکوت مجامع بین المللی همراه بوده و اگر هم کاری شده در حد صدور چند بیانیه ملایم در محکومیت این فعالیتها بوده است .

حفاری تونل در بخش زیرین مسجدالاقصی کاری است که علاوه بر تسهیل سیطره صهیونیستها به بخشهای مختلف مسجدالاقصی در هر زمان که اراده کنند، خطر سست شدن زمین و بروز زمین لرزه و درنهایت تخریب مسجدالاقصی برای آن پیش بینی شده است .

جعل هویت

جعل هویت مسجدالاقصی از دیگر اقدامات صهیونیستها برای تسخیر این مکان است ، به این منظور صهیونیستها به دنبال تأکید بر یهودی‌سازی قدس و تعرض به تاریخ و آثار اسلامی مسجدالاقصی، باغ سنگهای تاریخی اسلامی را به نام "باغ تاریخ یهودی" افتتاح کردند.

آنها سنگهای تاریخی مسجدالاقصی را سرقت کرده و با تأکید بر یهودی‌سازی قدس و اینکه این سنگها بقایای هیکل موهوم هستند در معرض نمایش قرار دادند.

کد خبر 1388682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha